Szanowni Państwo

Jest nam niezmiernie miło poinformować, iż zakończyliśmy prace nad powołaniem pisma naukowego pt. „Galicja. Studia i Materiały”. Zakładamy, że pismo będzie służyło upowszechnianiu badań naukowych obejmujących zasięgiem terytorium Galicji w okresie 1772-1918. Zgodnie z przyjętymi założeniami będzie to rocznik o charakterze interdyscyplinarnym. Liczymy na współpracę m.in. badaczy dziejów politycznych, historyków społeczno-gospodarczych, prawa i ustroju, kultury, myśli politycznej, religii i kościołów, nauki i oświaty, prasy, literaturoznawców.

Dla recenzentów

In hac habitasse

Jednym z najważniejszych elementów umożliwiających i stymulujących rozwój nauki jest informacja i dostęp do niej. Bez dostępu do źródeł, większość naukowców z niemal wszystkich dziedzin staje wobec bariery niezwykle trudnej, czy wręcz niemożliwej do pokonania w swoich badaniach.

Zaproszenie do nadsyłania artykułów dotyczących wybuchu pierwszej wojny światowej w Europie Środkowej i Wschodniej

Vivamus sed

W 2014 roku obchodzić będziemy setną rocznicę wybuchu pierwszej wojny światowej. Redakcja Studiów Historycznych planuje przygotowanie i wydanie numeru poświęconego przyczynom i pierwszym miesiącom pierwszej wojny światowej w Europie Środkowej, Wschodniej oraz Południowo-Wschodniej.

 
 
 

Wiedza rolnicza w Galicji

      Galicja była krajem rolniczym. Większość jej mieszkańców utrzymywała się z produkcji roślinnej i zwierzęcej, zapewniającej pożywienie, a także środki pieniężne. Istotnym czynnikiem kształtującym oblicze galicyjskiej wsi była wiedza rolnicza, która w XIX stuleciu przeszła powolną drogę rozwoju. Znawca historii polskiego rolnictwa – Stefan Surzycki – wychodził z założenia, iż pojęcie wiedzy rolniczej „może być rozumiane w dwojakim znaczeniu: w szerszym, gdy chodzi o całokształt wiadomości z dziedziny rolniczej, a nawet biorąc jeszcze ogólniej, z dziedziny wszystkich gałęzi gospodarstwa wiejskiego, oraz w znaczeniu ściślejszym, gdy rozumiemy pod nią właściwą teorię, opartą nie na zwykłej empirii, lecz na ścisłych metodycznych badaniach, dążących do wyjaśnienia i uchwycenia związku między przyczyną i skutkiem badanych zjawisk i do wyprowadzenia na tej podstawie pewnych wniosków, mających charakter pewnych ogólnych reguł, praw”. Treścią wiedzy rolniczej są więc nie tylko teoretyczne rozważania naukowe, lecz również – popularne, sformułowane w publicystyce rolniczej.
     Na ziemiach polskich, które w wyniku rozbiorów dostały się pod panowanie austriackie, produkcja rolna była słabo rozwinięta. Przez długi czas jej progres spowalniany był przez ustrój folwarczno-pańszczyźniany. Brak przemysłu rolniczego nie determinował rozwoju produkcji roślinnej i zwierzęcej1. W okresie józefińskim właściciele ziemscy uzyskiwali dochody ze sprzedaży zboża oraz częściowo ze zbytu produktów pochodzenia młynarskiego, gorzelnianego oraz browarniczego. W tym czasie zapoczątkowano między innymi uprawę koniczyny oraz rozpowszechniła się uprawa ziemniaków2. Na okres ten przypada również działalność Bazylego Kukolnika – nauczyciela gospodarstwa wiejskiego, autora dzieła Zbiór prawideł ekonomicznych podług starożytnych i teraźniejszych ekonomiki autorów dla uczącej się młodzieży ułożony.

 
 
"

Z historii narodów możemy się nauczyć, że narody niczego nie nauczyły się z historii.

Georg Wilhelm Friedrich Hegel

"

Aktualności

Zagrożenia epidemiologiczne na terenie austriackiej Przedlitawii od XIX w. do 1914 r. Aspekty prawne i administracyjne

W monarchii habsburskiej w XIX wieku w kategoriach bezpieczeństwa wewnętrznego państwa należy rozpatrywać działania podejmowane w zakresie ochrony zdrowia publicznego. Celem nadrzędnym była poprawa dostępności do usług medycznych, jakości wyżywienia społeczeństwa, warunków sanitarnych i weterynaryjnych oraz skuteczna likwidacja skutków epidemii na terenie państwa.

Василь Педич Львівська історична школа Михайла Грушевського

Друга половина ХІХ ст. для української історичної науки пов'язана з традицією народницької школи. Один з її чільних репрезентантів Володимир Антонович уперше у вітчизняній гуманітаристиці проводив цілеспрямовані дії по формуванню кола учнів. Саме в закладеній ним схоларній традиції дослідники справедливо вбачають витоки львівської історичної школи М. Грушевського. Осмислюючи згадану проблему, Олександр Домбровський навіть пропонує визначення "історична школа Антоновича-Грушевського".

Miejsce wiejskich szkół elementarnych i ich nauczycieli w życiu społeczności chłopskich w Galicji

Tytułowy problem zamierzam omówić wykorzystując pamiętniki osób wywodzących się z rodzin chłopskich żyjących na obszarze Galicji: Walentego Kunysza, Ferdynanda Kurasia, Franciszka Magrysia, Jana Słomki, Jana Stryczka, Wincentego Witosa, Jakuba Bojki, Stanisława Pigonia, Władysława Fołty i Romana Turka oraz analizując wspomnienia zamieszczone w zbiorach: „Galicyjskie wspomnienia szkolne” i „Łaknęliśmy wiedzy jak chleba.

Produkcja zwierzęca

Produkcja zwierzęca stanowiła podstawową gałąź galicyjskiej wytwórczości rolniczej. W jej zakres wchodziła przede wszystkim hodowla zwierząt. Autorzy publikacji najczęściej podejmowali problematykę hodowli koni, bydła, owiec, trzody chlewnej, drobiu, gospodarstwa stawowego, pszczelnictwa oraz weterynarii. Część prac odzwierciedla poziom ówczesnej wiedzy hodowlanej. Podobnie jak w przypadku produkcji roślinnej wartość popularyzatorska niektórych książek i artykułów była znaczna, a ich autorzy wykazywali budzące dziś podziw zrozumienie dla potrzeby poprawy stanu chowu zwierząt.

Warunki rozwoju wiedzy rolniczej

Na ziemiach polskich, które w wyniku rozbiorów dostały się pod panowanie austriackie, produkcja rolna była słabo rozwinięta. Przez długi czas jej progres spowalniany był przez ustrój folwarczno-pańszczyźniany. Brak przemysłu rolniczego nie determinował rozwoju produkcji roślinnej i zwierzęcej.